Sponsorer inom padel – sporten lockar stora företag

Padel har i flera år varit sporten på allas läppar. Nya hallar slås upp till höger och vänster och lockar mängder av proffs och amatörer. Därför är det kanske inte så konstigt att sporten drar till sig en hel del sponsorer. Varumärken från både Sverige och runt om i världen ser mer än gärna att deras namn associeras med padel.

För bara några år sedan var det knappt någon som hade hört talas om sporten padel. Vissa visste kanske om att det var som tennis, fast lite annorlunda. Spola fram bandet till i dag och du kan fråga vem du vill om vad padel är och de flesta kommer kunna förklara sportens grundkoncept.

World Tour Padel lockar mängder av åskådare. Detta gäller så väl arrangörer, klubbar och spelare som sponsorer och samarbetspartners. Padel har blivit en populär sport för olika företag att associera sitt varumärke med.

Med detta i åtanke är det därför på sin plats att ta en närmare titt på två av de största internationella sponsorerna till sporten samt vilka företag som har valt att bli partners till Svenska Padelförbundet. 

Betsson 

Som med många andra sporter så har spelbolagen valt att satsa en del av sina marknadsföringspengar på just padel. Ett av de mest aktuella exemplen är Betsson som sponsrade Sveriges första FIP-turnering i Sverige. Vi har liknande sponsorskap i fotbollen där Unibet är huvudsponsor till hela Allsvenskan. Fenomenet med spelbolag som sponsrar svenska idrottsevenemang är relativt nytt. Tack vare att Sverige reglerade marknaden för casino och betting under 2019, så skapades också möjligheten för dessa bolag att sponsra evenemang i Sverige. Så alla nya casinon med licens i Sverige har de facto möjligheten att sponsra såsom Betsson har gjort. Förmodligen kommer vi få se ännu mer spelbolag och casinon som sponsorer till padel i framtiden. 

HSN

Nyligen blev det klart att nutritionsföretaget HSN blir en av de stora sponsorerna till World Padel Tour 2023. HSN grundades i den spanska staden Granada för lite mer än 15 år sedan och har sedan dess blivit ett populärt varumärke för proteinpulver och andra typer av supplement som kan komma till användning vid träning.

Spelarna på touren kommer att få tillgång till företagets produkter och HSN:s varumärke kommer att synas flitigt under tävlingarna. Framför allt är det produkterna Evofuel, Evotonic och Evorecovery som kommer att finnas tillgängliga för för padelsportens största stjärnor.

Siux

Padelmärket Siux var tidiga på bollen när det kommer till att sponsra World Padel Tour. Redan 2020 ingick man ett avtal med WPT om att man skulle bistå touren med väskor för padelrackets. Utöver att sponsra med material har Siux även gått in som sponsorer till flera spelare, där Antonio Luque är det mest kända namnet.

Siux är likt HSN också från Spanien och är ett av världens mest populära varumärken inom padel. Deras racket sticker ut i mängden tack vare en kombination av aningen mjukare kärnor och mer styva träffytor. Målet är att ge mer känsla i varje slag utan att behöva kompromissa med kraften.

Sponsorer till Svenska Padelförbundet

Ett tydligt bevis på padelsportens popularitet hittar vi bland de varumärken som har valt att gå in som sponsorer till Svenska Padelförbundet. Sporten har förvisso under det senaste året fått konkurrens av Pickleball men än är det padel som lockar flest sponsorer av de båda sporterna.

Svenska Padelförbundets har flera sponsorer – eller partners, som de själva kallar dem. Företag som RankedIn och Racketspecialisten är båda enbart listade som partners, medan andra har mer specifika titlar.

Cupra

Det spanska sportbilsvarumärket Cupra är till exempel Svenska Padelförbundets officiella bilpartner. Företaget, som ägs av SEAT, är förhållandevis nytt på marknaden och grundades så nyligen som våren 2018. Namnet Cupra fanns dock innan, men då som en av SEAT:s märken.

Wilson

Officiell bollpartner till Svenska Padelförbundet är det klassiska märket Wilson. Företaget grundades för över hundra år sedan och är ett av världens mest framgångsrika företag när det kommer till sportartiklar. Varumärket blev känt även för den inte lika sportintresserade delen av allmänheten tack vare filmen Castaway där en skeppsbruten Tom Hanks blir bästa vän med en volleyboll från just Wilson. Bollens namn? Wilson, såklart.

När padel slog igenom med buller och brak var det bara en tidsfråga innan Wilson skulle ge sig in i sporten. Nu är man av de största leverantörerna och sponsrar alltså Svenska Padelförbundet med bollar.

Elite Hotels of Sweden

När Svenska Padelförbundet anordnar tävlingar behöver spelarna någon plats att sova. Därför har man ingått ett samarbete med Elite Hotels of Sweden som alltså är förbundets officiella hotellpartner. Företaget erbjuder rum i mängder av olika svenska städer, från Malmö i söder till Luleå i norr.

Craft

Officiell klädpartner till Svenska Padelförbundet är Craft. Företaget grundades av Anders Bengtsson i mitten av 70-talet och är idag ett av de mest populära varumärkena för träningskläder. Att en av de svenska jättarna inom träningskläder agerar sponsorer till en av landets mest populära sporter är inte mindre än passande.

Powerade

Dryckespartners är en typ av sponsor som förekommer inom allt fler sporter. Svenska Padelförbundets officiella dryckespartner är Powerade. Sportdrycken ägs av Coca-cola och lanserades på den svenska marknaden 2001. Drycken ger snabb energi och hjälper till att återställa spelarna vätskebalans.

Folksam

Slutligen har Svenska Padelförbundet även en försäkringspartner i form av Folksam, som är ett av Sveriges största försäkringsbolag. Folksam grundades 1908 och har i dag nästan 4 000 anställda.

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*